Wat emoties met je kunnen doen

We kennen het allemaal wel, trillen van woede, verhoogde hartslag bij schrik, pijn op de borst van verdriet, of zweven van geluk. Emoties uiten zich o.a. in het lichaam en dat is niet altijd fijn. Van de vier basisemoties die er zijn is er maar één die we prettig vinden, de B van blij. Maar boosheid, bang en bedroefd hebben we liever niet.

Mensen zijn geneigd om die emoties dan weg te stoppen. Dit gaat vaak onbewust. De situatie staat het bijvoorbeeld niet toe, je moet je aandacht ergens bij houden. Of je wilt niet dat mensen je op die manier zien. Soms is het tonen van emoties je afgeleerd toen je jong was (niet huilen jongen, flink zijn) , of je wilt het niet tonen waar anderen bij zijn omdat dat je negatief zelfbeeld bevestigt. Er zijn redenen genoeg om je emoties niet te tonen.

Emoties die weggedrukt worden gaan vaak in het lijf zitten. Een drukkend gevoel op de borst, buikpijn, over alert zijn, hoofdpijn, gespannen spieren. Het kunnen allemaal tekenen zijn van opgekropte woede, angst of verdriet. En dan kan je wel een paracetamol nemen, of de spieren laten masseren of anders gaan eten, de klachten blijven meestal te pas en te onpas opspelen.

Daarom besteden we bij de psychosomatische oefentherapie aandacht aan die emoties. We bespreken gebeurtenissen, gevoelens en doen oefeningen waarbij je aandacht geeft aan de emotie in het lijf. Vaak is aandacht al genoeg, je zegt dan tegen jezelf dat het oké is dat je bang bent of verdrietig. Je staat er even bij stil zonder het weg te drukken of op te willen lossen. Samen met ander soort oefeningen brengt het je op weg naar minder klachten in je lijf. En zo kan je blij met je andere emoties weer verder op pad. En wie weet heeft het lezen van dit stukje je al een beetje bewustwording gebracht.

Hoe psychosomatische oefentherapie mij hielp

Toen ik aan de opleiding voor psychosomatische oefentherapie begon had ik zelf al ruim 10 jaar chronische pijnklachten. De reumatoloog had het fibromyalgie genoemd, ik noemde het zelf somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Dagelijks had ik pijn met scores van 8 tot 10 op een schaal van 10. Door diverse therapieën en cursussen had ik het inmiddels geaccepteerd, ik luisterde naar mijn lichaam, legde de lat wat lager en probeerde minder perfectionistisch te zijn. De psycholoog had me verteld dat ik genoeg inzicht had, ik wist heel goed wat wel en wat niet verstandig was. De haptonoom had me beter leren ontspannen. Bij mindfulness had ik geleerd om tijd voor mezelf te nemen en bewuster in het nu te leven. Allemaal goede therapieën en technieken die me op weg hadden geholpen.

Toen ik begon aan de opleiding wilde ik vooral een goede therapeut worden en stiekem hoopte ik dat ik aan het eind van de opleiding minder pijn zou hebben. Want ook al had ik geleerd om de pijn niet teveel aandacht te geven, als je elke dag zoveel last hebt is het echt moeilijk om je aandacht te verleggen. Je hoopt toch altijd dat het weg zal gaan.

Ik wist inmiddels hoe mijn pijn was ontstaan, vroeger ben ik gepest op school en dat helpt niet echt mee aan je zelfbeeld. Verschillende gebeurtenissen in het leven hebben invloed gehad op mijn lichaam en mijn pijnbeleving. Met diverse oefeningen tijdens de opleiding groeide het inzicht in wat dat soort dingen met je kunnen doen en vooral wat het met mij had gedaan. Maar het grote inzicht kwam tijdens een oefening die de neerwaartse pijltechniek heet. Tijdens dit gesprek kwam ik tot inzicht dat ik deed waar ik altijd een beetje op had neergekeken. Mijn pijn was er omdat het me winst gaf. Soms heb je een ziekte of pijn nodig om bijvoorbeeld nee te kunnen zeggen of om aandacht te krijgen of om iemand bij je te kunnen houden. Dat noemen ze ziektewinst. Bij mij was het nee zeggen altijd erg moeilijk en mijn pijn hielp me daarbij. Ik wilde niemand teleurstellen, dus als ik iets moest doen van mezelf waar ik eigenlijk niet achter stond ging mijn lichaam erg pijn doen zodat ik kon zeggen, sorry, ik wil wel maar ik kan het niet. Dit proces gebeurt natuurlijk onbewust, zo werkt het tussen lichaam en geest. Door dit inzicht leerde ik dat ik nee mag zeggen. Het gaat erom wat ik wil en wat ik daarmee doe. Daar heb ik geen pijn voor nodig.

Het was voor mij het laatste stukje wat ik nodig had om van mijn pijn af te komen. Sinds dat moment is mijn pijn afgezakt. Natuurlijk heb ik nog wel eens last. In tijden van drukte, stress of als ik terugval in mijn oude gewoonte. Maar nu denk ik, wat wil mijn pijn me vertellen? Zijn er onverwerkte emoties? Loop ik mezelf voorbij? Leg ik de lat weer te hoog? Of doe ik dingen niet omdat ík het wil, maar omdat ik denk dat de ander dat van me wil? Dan ga ik weer even mediteren, neem ik weer tijd voor mezelf, bedenk ik me weer wat ik wil en hoe ik dat ga doen. En dan kan ik er weer tegenaan.

Nu is iedereen anders natuurlijk. Iedereen heeft zo zijn eigen dingen meegemaakt, heeft zijn eigen pijn, lichaam en beleving. Het mooie van de psychosomatische oefentherapie is dat je samen met de ander gaat zoeken wat voor die persoon het beste is. Waar is iemand het meest bij geholpen? Soms zit iemand aan het eind van zijn proces, zoals ik dat had. Maar soms ook aan het begin, en dan zet ik iets in werking wat misschien pas jaren later wordt afgemaakt.

Voor mij was deze opleiding natuurlijk de beste keus ooit. En het werk is zo leuk en zo dankbaar. Het geeft me energie en natuurlijk doe ik dit omdat ik dit wil en er heel blij van wordt. Mooi meegenomen dat ik anderen er goed mee kan helpen. Ik hoop dit nog heel lang te mogen doen.

Praktijk InMens Coevorden

Na 26 jaar praktijk voor oefentherapie Cesar Coevorden is daar dan eindelijk een nieuwe naam: InMens. De naam oefentherapie dekte al lang de lading niet meer, maar ja, dat is nu eenmaal wat ik ben, oefentherapeut Cesar. Van oorsprong is oefentherapie een holistische therapie, oftewel we kijken naar de totale mens. We werken aan het trainen van het lichaam en veranderen van houding en bewegingsgedrag. In de beginjaren behandelde ik mensen met klachten aan spieren en gewrichten met puur alleen lichamelijke oefeningen. Na diverse cursussen en het volgen van de opleiding tot psychosomatisch oefentherapeut is de therapie nu ook gericht op het denken. Lichaam én geest staan nu centraal in de behandeling. Want een pijnlijk lichaam komt niet alleen door verkeerd spiergebruik of een onjuiste houding, het kan ook komen door spanningen van nu of vroeger, gedachtes over de pijn, eerdere ervaringen met pijn en beperkingen…er komt nog zoveel meer bij kijken. En dat maakt mijn werk ook zoveel leuker.

Mijn collega Dagmar werkt inmiddels alweer bijna 2 jaar bij mij in de praktijk en ook zij is breed opgeleid. Naast oefentherapie heeft ze hypnotherapie gedaan en we zijn allebei slaaptherapeut.

Een brede scholing gehad, dus tijd voor een bredere naam. Zoals ik al genoemd werd door een huisarts: jij bent net een duizend-dingen-doekje, bij jou kan iedereen terecht. Dus het werd InMens, met de blik op de totale mens, en een immens groot scala aan behandelmogelijkheden.

Nu nog goed oefenen met de telefoon aannemen, want na 26 jaar goedendag, praktijk voor oefentherapie Cesar, met Natasja, zal het even wennen worden aan:

Goedendag, praktijk InMens, met Natasja Tijhuis! We zien u graag als u onze hulp nodig heeft.

25 jaar oefentherapie in Coevorden

Ja, u leest het goed. Alweer 25 jaar oefentherapie Cesar in Coevorden. Dat is toch wel een aanleiding om eens even terug te blikken op hoe het allemaal begon en waar de praktijk nu is gekomen. Want hoe kwam een net afgestudeerde Rotterdamse dan toch in Coevorden terecht?

Ruim 25 jaar geleden woonde ik in Enschede, de liefde had me daar gebracht. Ik wilde een praktijk beginnen, keek eens in een straal van een uur rijden om Enschede heen en daar was Coevorden. Een mooie plek waar nog geen andere collega gevestigd was. Voorzichtig begon ik toen in het Hervormd ontmoetingscentrum aan de Kromme elleboog. Elke keer een behandelbank meesjouwen, matjes, een krukje… gelukkig mocht ik mijn spiegel daar ophangen met een mooi gordijn ervoor.

Na een jaar nam ik de spiegel mee naar het St. Franciscus. Ik mocht daar een ruimte huren op de eerste verdieping, waar ik al mijn spulletjes kon laten staan. De praktijk begon te groeien. Collega Anita Wiegers kwam erbij en samen werkten we met veel plezier en zorgden we ervoor dat de praktijk groeide.

Na een aantal jaren werd ik gebeld door de voormalig verloskundige José of ik samen met haar en de logopediste de eerste verdieping wilde huren aan de Spoorhavenstraat boven de fysiotherapie. Wat een mooie ruimte! Ik wist meteen dat ik de grootste ruimte wilde, mooi voor groepslessen, loopoefeningen en een heerlijk balkon voor in de pauzes. Ook hier werkten we met plezier. Anita besloot zich te concentreren op haar werk in het verzorgingshuis en zo bleef ik over.

Inmiddels had ik me van standaard oefentherapeut ontwikkeld tot een oefentherapeut met vele specialisaties. In het bekken, zwangerschapsklachten, scoliose, bedrijfsoefentherapie. Maar mijn hart lag vooral bij de psychosomatische aandoeningen, zoals bv hyperventilatie, spanningshoofdpijn, onverklaarbare klachten, en ten slotte chronische pijn en slaapproblematiek.

En toen kwam vorig jaar. Ik had het voorrecht om me te mogen vestigen in de Veltstroom waar samenwerking hoog in het vaandel staat. Ik kreeg het drukker zodat collega Dagmar de Vogel erbij kwam. En ik startte met de opleiding die ik al heel lang wilde doen, tot psychosomatisch oefentherapeut.

En nu dus 25 jaar oefentherapie in Coevorden. Ik ben best trots op waar ik nu sta. En na deze terugblik kijken we weer vooruit. Over een jaar ben ik afgestudeerd, Dagmar ontwikkeld zich ook enorm als (slaap)oefentherapeut en over 25 jaar hoop ik terug te kunnen blikken op een praktijk die een stabiele factor in Coevorden is waar de mens die hulp nodig heeft voorop staat.

Coevorden, bedankt voor het vertrouwen!

Het verschil tussen oefentherapie en fysiotherapie

Er wordt mij nog wel eens gevraagd wat is nu het verschil tussen oefentherapie en fysiotherapie. Er zijn overeenkomsten, maar ook veel verschillen. En voor bijvoorbeeld rugklachten kunnen beide therapieën goed werken. Soms is fysiotherapie beter, en soms is oefentherapie beter voor iemand. Ik leg het daarom als volgt uit, zonder al teveel in details te treden.

Als ik oefentherapie nu een appel noem en fysiotherapie is dan een peer. Beide zijn fruitsoorten maar met een andere vorm en samenstelling.  Binnen de appelgroep hebben we verschillende soorten, zo is dat bij de oefentherapie ook. Je hebt oefentherapie Cesar en Mensendieck. En binnen een bepaalde soort heb je ook allemaal verschillende appels, geen enkele is gelijk. Zo zijn er algemene oefentherapeuten, psychosomatische oefentherapeuten, slaapoefentherapeuten en chronisch-pijn-oefentherapeuten.

Zo geldt dat natuurlijk ook voor peren, diverse soorten en binnen die soorten toch ook allemaal weer verschillend, wat bij de fysiotherapie ook het geval is.

Beide fruitsoorten zijn bedoeld om de gezondheid te bevorderen. En beide fruitsoorten willen ook graag gegeten worden. Soms past een appel beter bij iemand en soms een peer. Te lang van dezelfde soort eten werkt niet altijd. Dus samenwerking in de zorg, oftewel af en toe een appel en dan weer eens een peer kan tot een uitermate goede gezondheid leiden. En wil je erachter komen welke soort het beste bij je past, dan moet je gewoon even komen proeven.

Nekklachten na auto ongeluk

Een meneer van in de 50 meldde zich bij me op verwijzing van zijn huisarts. Enkele maanden geleden had hij een kop-staart botsing gehad en sindsdien had hij nek en schouderklachten. Fysiotherapie hielp tijdelijk en ook de chiropractor hielp helaas niet voldoende. Zijn vraag aan mij was of ik hem kon helpen.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat pijnklachten die 6 weken na een ongeval nog bestaan niet meer veroorzaakt worden door schade. Meneer had niks gebroken, alleen kneuzingen. Het lichaam herstelt dit soort schades over het algemeen binnen die enkele weken. Blijven er toch pijnklachten bestaan dan valt dat onder de chronische pijn. Het pijnsysteem blijft op alert staan terwijl dat niet meer hoeft.

De behandeling bestaat dan o.a. uit ontspanning, uitleg over het pijnsysteem, houdingsoefeningen, krachttraining en het opbouwen van vertrouwen in het lichaam. Dit laatste doen we met gesprekken. Tijdens zo’n gesprek werd duidelijk dat meneer elke keer als hij in de auto stapte dacht aan de aanrijding. Constant het verkeer achter hem in de gaten houden, ‘wat als’ gedachtes schoten steeds door zijn hoofd. Door hem bewust te maken van deze gedachtes en te bespreken hoe reëel ze waren en hoe helpend, oefenden we om andere gedachtes ervoor in de plaats te zetten. En na een aantal keer lukte het.

Nu heeft meneer geen klachten meer, rijdt weer met veel plezier auto en is meer ontspannen. Zo zie je maar weer hoe de geest het lichaam beïnvloedt.

Wat is zitten?

In de vorige twee blogs heb ik u verteld dat we meer moeten gaan bewegen, omdat we veel te lang zitten. In deze laatste blog wil ik het hebben over het zitten in het algemeen. Als u niet de mogelijkheid heeft om even te gaan bewegen, dan is het heel belangrijk dat u een efficiënte zithouding aanneemt. Een efficiënte zithouding wil zeggen een zithouding die voor u en uw spieren het meest gunstig is.

De oefentherapie richt zich op veranderen van het gedrag, onder andere op het gebied van zithouding. Klachten als gevolg van lang zitten kunnen ontstaan door een onjuiste houding, verkeerd bewegen en verkeerd gebruik van onze spieren. Samen met u maken we een individueel behandelplan, waarbij u bewust wordt gemaakt van uw huidige houding en spiergebruik. Door adviezen en oefeningen leert u uw houding te verbeteren.

Zitten kan op heel veel verschillende stoelen en banken (hoge zitting, lage zitting, met of zonder leuning, met of zonder armsteunen etc.). Hieronder vindt u een 5-stappenplan voor een goede zithouding die u kunt toepassen op elk zitmeubel. Begin bij stap 1. Wanneer u dit regelmatig toepast, zult u merken dat het na een tijdje onbewust gaat.

Stap 1: Zorg ervoor dat uw voeten naast elkaar staan en plat op de vloer.

Stap 2: Uw knieën maken een mooie hoek van 90 graden. U zult merken dat deze hoek groter is wanneer u in een stoel zit met een hoge zitting. Andersom geldt dat de hoek kleiner is wanneer u in een stoel zit met een lage zitting. Moet u lang zitten? Zorg dan dat de hoogte van de stoel goed ingesteld staat!

Stap 3: Maak uw rug recht. Doe dit door uw borst op te heffen schuin naar voren. Hebt u een stoel met leuning? Ga eerst rechtop zitten en leg vervolgens uw rug tegen de leuning aan. Blijf rechtop, maar gebruik wel de steun van de leuning.

Stap 4: Zorg ervoor dat uw schouders ontspannen zijn en ontspannen blijven .Trek uw schouders maar eens hoog op tot naast uw oren en voelt u maar eens hoe dit is, dat zit niet prettig he? En laat de schouders dan vallen en voel hoe het ontspant in de schouders.

Stap 5: Zorg er altijd voor dat u uw billen zo ver mogelijk achter in de stoel drukt en zit zo min mogelijk met uw benen over elkaar. Door ver achter in de stoel te gaan zitten kunt u optimaal gebruik maken van de leuning. Niet met je benen over elkaar zitten verkleint de kans op spataderen.

Mocht u merken dat uw klachten ontstaan door een verkeerde houding, maar lukt het u niet om dit zelf te verbeteren? Maak gerust eens een afspraak en kom langs in onze praktijk.

 

Gwenda van den Berg,  stagiaire oefentherapie Cesar

De tabletnek

IPad, Tablets, Mobiele telefoons, tegenwoordig zijn deze gadgets niet meer weg te denken uit onze leefstijl. Velen van ons zullen uren per dag bezig zijn met deze apparaten en vooral onder jongeren is het een hot item.
In onze praktijk merken we ook veel van deze ontwikkeling. De meeste tabletgebruikers leggen hun tablet op tafel of op schoot, waardoor het hoofd voortdurend voorover gebogen is. Doordat we met ons hoofd naar voren gebogen zitten, worden spieren in de nek overbelast. Steeds vaker krijgen we mensen onder behandeling met klachten als nek-, rug- en hoofdpijn als gevolg van langdurig gebruik van een iPad, tablet of mobiele telefoon.
Binnen de oefentherapie geven wij u tips en adviezen om het apparaat, en dus uw werkplek, zo goed mogelijk in te stellen. Op deze manier hoeft de nek niet zo ver voorover gebogen te worden, waardoor deze niet overbelast word. We leren u de zithouding tijdens het gebruik van het apparaat zo aan te passen dat er ontspanning komt in de nek- en schouderspieren. Door middel van ontspannings- en rekoefeningen helpen wij u om voor, tijdens en na het apparaat gebruik de nek soepel te houden.
Herkent u deze klachten bij u zelf of bij uw kinderen, maak dan gerust een afspraak en kom langs in onze praktijk. Wilt u ervoor zorgen dat u deze klachten voor bent, lees dan de tips hieronder:
• Zorg ervoor dat uw apparaat zo staat ingesteld dat u uw hoofd niet te ver naar voren hoeft te buigen. Dit kunt u simpel oplossen door de het apparaat in een hoes te doen, waarmee u het apparaat schuin omhoog kunt zetten. Zorg er daarnaast voor dat het apparaat op ooghoogte staat.
• Zorg ervoor dat uw rug recht blijft en dat uw schouders ontspannen zijn wanneer u naar het apparaat kijkt. Wissel daarnaast elk kwartier van houding: Ga even staan of lopen. Zorg ervoor dat u in beweging blijft.
• Ondersteun de nek en schouders van uw kinderen bij gebruik van de apparaten. Doe dit door ze bijvoorbeeld in de bank te laten liggen.
Het doel van oefentherapie is de klachten te laten verdwijnen, verminderen en/of te voorkomen.

lezend jongetje

Deze blog is geschreven door Gwenda van den Berg, stagiaire oefentherapie Cesar

Zitten is het nieuwe roken

Waar een paar jaar geleden het roken nog fors onder de loep lag, komen we nu steeds vaker tegen dat zitten het nieuwe roken is. Overal in kranten, tijdschriften en sociale media wordt geschreven dat mensen veel te veel zitten en veel te weinig bewegen, dit zorgt ervoor dat we ongezonder gaan leven. Zowel jongeren, volwassenen als ouderen bewegen te weinig. Dat beweging belangrijk is hoef ik jullie niet te vertellen, maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je voldoende beweegt op een dag?
Als oefentherapeuten proberen wij u te stimuleren om meer en vaker te gaan bewegen. Daarnaast is de oefentherapeut een specialist in het aanleren van gezond beweeggedrag. We kijken samen met u naar uw leefstijl, uw houding en uw manier van bewegen tijdens dagelijkse activiteiten. Wanneer wij adviseren om meer te gaan bewegen reiken wij u persoonlijke handvatten aan die kunnen worden ingezet om beweging toe te passen tijdens uw dagelijkse activiteiten.
Het is niet eenvoudig om zomaar meer te gaan bewegen. De stap om te gaan sporten is voor veel mensen te groot. Toch hebben we vaak het idee dat we meer moeten gaan bewegen om klachten preventief voor te zijn. Hieronder vindt u daarom een aantal tips om het bewegen meer te stimuleren tijdens uw dagelijkse activiteiten:
• Telefoneren? Ga staan! Telefoneren is voor de meeste mensen een dagelijkse bezigheid. Of u nu werkzaam bent op een kantoor of gewoon thuis op de bank zit, leer u zelf aan dat u tijdens het telefoneren gaat staan. Wanneer u gaat staan word u gestimuleerd om te gaan lopen. Hierdoor bent u onbewust bezig met bewegen!
• Kantoorbaan? Ga eens niet naar het dichtstbijzijnde koffiezetapparaat, maar neem het koffiezetapparaat wat een verdieping lager staat. Neem vervolgens de trap in plaats van de lift. Op deze manier wordt u weer gestimuleerd om meer te bewegen.
• Stel een stappenteller in op uw mobiel! Volgens de normen moeten we ongeveer 6000 stappen zetten per dag. Meet met zo’n stappenteller gewoon eens hoeveel stappen u zet en bedenk dan of u meer moet gaan bewegen.
• Voor de huisvrouw: Zet muziek aan! Muziek nodigt uit om te bewegen. En stiekem is dat ook best leuk; even een dansje maken zonder dat iemand het ziet.
Wilt u graag meer gaan bewegen, maar weet u niet zo goed hoe? Maak een afspraak en kom gerust eens langs. Samen kijken we naar een persoonlijke oplossing die het best bij u past.

Gwenda van den Berg, stagiaire oefentherapie Cesar

Mooi verhaal over iemand met slaapproblemen

Een vrouw van in de zeventig kwam bij me. Haar man was enkele maanden ervoor overleden en haar huisarts had haar al die tijd slaapmedicatie voorgeschreven. Ze had moeite met inslapen, doorslapen en was vroeg wakker. Ze was het zat en wilde van de medicatie af.
Tijdens het intake gesprek werd ook duidelijk dat het zo druk was in haar hoofd. Ze kon het allemaal maar niet loslaten. Er was zoveel gebeurd en er moest ook nog veel gebeuren.
We begonnen de eerste behandeling daarom met een eenvoudige ademhalingsoefening. Door puur het ademhalen te observeren en er niets aan te veranderen wordt de drukte in het hoofd vaak minder. Ze vond het heerlijk om te doen.
Een week later hadden we de volgende afspraak en ze had zomaar drie nachten achter elkaar al goed geslapen. Geen medicijnen meer, puur ademen en niks anders.
Waarschijnlijk was de oefening net even dat wat ze nodig had. De wil was er, het besef wat er moest gebeuren was er, ze wist alleen even nog niet hoe. En daar mocht ik dan bij helpen.
Slaapoefentherapie is zo’n dankbaar deel van het werk wat ik doe 🙂